Powiew świeżości w Open Ski Jumping
Mam dobrą wiadomość dla tych, którzy czekają na kolejne aktualizacje - powoli udaje mi się domknąć temat skoczni. Trwa walka z bugami i dopracowywanie potrzebnych (moim zdaniem) funkcjonalności generatora. Może nie tak zupełnie, ale będzie się już dało jakieś skocznie zrobić.
Open Ski Jumping 0.5.0a19
W Open Ski Jumping 0.5.0a19 będzie się można głównie spodziewać nowego formatu skoczni. Umożliwi on stworzenie kompleksów skoczni, które pokazywałem już dawno temu na YouTube Open Ski Jumping – test kompleksów skoczni. Oprócz kompleksów skoczni będzie można także tworzyć własne konstrukcje, czy też dopasowywać ukształtowanie terenu wokół skoczni. Niestety drzewka będą musiały na jakiś czas zniknąć. W 0.5.0a18 było one umieszczane zawsze w tych miejscach, niezależnie od rozmiaru skoczni. Na szczęście znajdowały się one w miarę daleko od skoczni, więc nie było problemów z tym że skocznią jest na drzewie. Teraz skocznie będą mogły się znajdować w dowolnym miejscu na mapie, więc istnieje spora szansa, że jakiś element skoczni trafi w drzewko. W miarę szybko postaram się dodać odpowiednie tagi do xml, które będą odpowiadały za tworzenie “lasów”, lecz na razie są ważniejsze rzeczy do zrobienia.
Żeby skocznie dało się jakoś testować, będę musiał stworzyć tryb treningu. Dzięki temu możliwe będzie szybkie przetestowanie skoczni, bez konieczności tworzenia nowego save’a.
Co dalej?
Później będzie mnie czekała zabawa ze stworzeniem skoczków-botów. Przy okazji dodania „CPU”, drobnej zmianie ulegnie sposób realizacji fizyki w grze. W zasadzie będzie to uproszczenie fizyki, ale dzięki temu nie będzie się pojawiało tyle bugów na najeździe oraz przy wyjściu z progu. Ponadto taka zmiana umozliwi poprawę lądowania (będą upadki przy zbyt dalekich skokach). W nieco dalszej perspektywie poprawione zostaną animacje i model skoczka, oraz być może dojdzie ragdoll po upadku.
Co do takich rzeczy bardziej odległych planów, to myślę o tym, żeby wrzucić OSJ na Steama za jakąś symboliczną kwotę typu 1-2 dolary. Gra jako taka pozostanie darmowa i open-source. Głównym moim celem w dodaniu gry na Steama będzie szeroko pojęte pozycjonowanie, i to żeby można było ją oznaczyć na YouTubie jako grę. Ponadto zakup gry będzie jakąś tam formą wsparcia, żeby się chociaż te 100$ zwróciło co będę musiał wyłożyć na wrzucenie gry na Steama. Ale nie ukrywajmy, że raczej fortuny na tym nie zarobię.
Czy odrodzenie DSJ oznacza śmierć OSJ?
Pewnie niektórzy z Was mogli myśleć, że skoro DSJ4 odżyło, to teraz OSJ upadnie. Upaść, nie upadnie, ale trzeba trochę zmienić koncepcję gry. Na pewno nie ma sensu tworzyć klona DSJ4. Gra ma już mocno ugruntowaną, wierną społeczność fanów. Także nawet jakby OSJ było na poziomie zbliżonym do DSJ, to i tak ludzie będą woleli grać w DSJ, chociażby z sentymentu. W związku z tym, trzeba działać w obszarach, w których DSJ kuleje, czyli na przykład kariera.
Tryb kariery będzie realizowany etapami. Najpierw zacznę od takich rzeczy, które dadzą pewną namiastkę kariery, czyli chociażby będzie to dodanie graczy komputerowych (i to takich, których skoki będzie można oglądać). Dzięki temu będzie można sobie zagrać jakąś pseudo-karierę jednym zawodnikiem, bądź daną reprezentacją. Później do gry dodam rzeczy takie jak generator losowych kalendarzy, czy też możliwość kontynuacji rozegranego sezonu. Być może drobnej zmianie ulegnie koncepcja kalendarzy/save’ów, ale nie jest to nic pewnego. Później przyjdzie czas na dodatkowe bajery takie jak sponsorzy, wydarzenia losowe, możliwość rozwoju skilla skoczka, itp.
Oprócz kariery trzeba będzie także stworzyć tryb rozgrywki online. Do tego będzie konieczny system powtórek, którego stworzenie będzie się wiązało z korektą fizyki i dodaniem graczy AI.