DSJ 4Gry

Rok kompleksów w Deluxe Ski Jump 4

Mija rok od kiedy Jonek opublikował pierwszy kompleks skoczni do DSJ4. Wówczas robiło to ogromne wrażenie, ale jak to wygląda dzisiaj? Wygląda na to, że kompleksy niezbyt się przyjęły.

Dlaczego jest tak mało kompleksów?

Przez ostatnie 12 miesięcy powstało około 15 kompleksów. Niektóre z nich zostały stworzone za pomocą skryptu Jonka, a pozostałe były generowane innymi metodami. Są trzy główne powody dla których jest tak mało takich skoczni. Po pierwsze, niektóre skocznie nie nadają się do zrobienia kompleksów przez to jak zostały napisane. Dobrym przykładem jest Falun, wysokość niektórych elementów po prostu się psuje. Dlaczego się tak dzieje?

Skocznie w DSJ4 mają nieco popsuty profil najazdu.

Nikomu jak dotąd nie udało się rozgryźć jaki jest dokładny wzór na to, jak ma wyglądać krzywa przejściowa. Skrypt Jonka zawiera jedynie pewne przybliżenie „krzywej Koskeli„, więc w przypadku gdy niektóre elementy skoczni mają na sztywno zdefiniowane współrzędne w osi y, wówczas skocznia może się nieco rozjeżdżać. Oprócz tego da się zauważyć pewne problemy zwiąże z tym, że niektóre elementy skoczni się źle przenoszą. Głównym tego powodem jest to, że skrypt powstał w zaledwie kilka dni od premiery gry, a głównym jego celem było stworzenie kompleksu w Harrachovie. W związku z tym skrypt nie był testowany na innych skoczniach. Jednakże to nie jest jedyną bolączką generatora skoczni DSJ4.

Brak wsparcia ze strony Jussiego

Nie wiem, czy twórca serii Deluxe Ski Jump wie o istnieniu skryptu, ale wiem że grze brakuje wielu funkcjonalności, które by pomogły w tworzeniu kompleksów. Jednym z głównych problemów jest brak możliwości ustawienia oddzielnej tekstury dla danego elementu na zimę i na lato. Bardzo źle wygląda gdy latem skaczemy na skoczni, a obok niej widzimy inną skocznię pokrytą śniegiem.

Opcja dwóch tekstur na różne pory roku jest bardzo potrzebna dla kompleksów, a wiemy że silnik DSJ4 pozwala na coś takiego, bo w przypadku głównej skoczni, czy też terenu jest to możliwe. Oprócz tego bardzo mile widziana by była możliwość większej ingerencji w ukształtowanie terenu. Zabawa terenem w obecnej wersji gry jest przeżyciem niezwykle bolesnym. Nie zawsze wiadomo za co odpowiada dany parametr, a główny parametr odpowiadający za kształt terenu, czyli seed działa w sposób losowy. W skrócie, jest to oporne i mało komu chce się w to bawić. W połączeniu z próbą robienia kompleksów doprowadza do takich obrazków…

Czy ta sytuacja się zmieni?

Miejmy nadzieję. Jonatan zapowiedział ulepszenie skryptu, w wyniku czego problemy związane ze złym zachowaniem niektórych elementów skoczni powinny zostać rozwiązane. Musimy jednak pamiętać, że dla niego priorytetem jest praca nad Open Ski Jumping. Niestety, nawet jeśli problemy po stronie skryptu były by rozwiązane w 100%, to nadal pozostaje problem tekstur i terenu.

Trzeba mieć jednak nadzieję, że fiński deweloper wprowadzi funkcje o których wspomniałem, a może i doda wsparcie dla kompleksów bezpośrednio w formacie XML. Po przeczytaniu tego artykułu zachęcam do pobrania odnowionego przeze mnie kompleksu w Harrachovie z okazji rocznicy wypuszczenia pierwszego kompleksu w Deluxe Ski Jump 4.

Pobieranie

Pobierz kompleks Harrachov HS142 & HS205

 

Autor: Pero

Arthyen

założyciel e-wintergames.pl

Powiązane artykuły

Back to top button